اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

سودای سیمرغ|«پوست» برگرفته از افسانه های محلی است/ به دنبال فضاهای تازه هستیم

کارگردان فیلم پوست با بیان اینکه داستان فیلم را برگرفته از افسانه عشق کَرَم به دختری ارمنی است، گفت: این افسانه ای است در دوران مشروطه و درواقع داستان اصیل و از افسانه های محلی وام گرفته است.

سودای سیمرغ|«پوست» برگرفته از افسانه های محلی است/ به دنبال فضاهای تازه هستیم

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، نشست خبری فیلم پوست در نهمین روز جشنواره فیلم فجر با حضور عوامل فیلم برگزار شد.

این فیلم به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و تهیه کنندگی محمد رضا مصباح ساخته شده است.

این نشست نسبت به همه نشست هایی که در جشنواره فجر امسال برگزار شد، تفاوت داشت و علت این تفاوت هم، صفا، سادگی، تواضع و طنازی برادران ارک بود به طوری که فضای نشست بارها و بارها از صدای خنده خبرنگاران و حاضران پر شد.

 

بهرام ارک در ابتدای این نشست درخصوص علت ساختن این فیلم و ایده آن اظهارداشت: ساختن فیلم به زبان ترکی یا زبان هر قومی برای فرهنگ خودش یا فرهنگ ایران سخت است و در صورتی قابل توجیه است که بازگشت سرمایه وجود داشته باشد و به نوعی هزینه های فیلم را جبران کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با دو برادر مشکلی و اختلاف نظری با هم در زمان ساخت فیلم داشته اند، گفت: بله خیلی اختلاف نظر داشتیم.

بهرام ارک در ادامه گفت: به همین علت سکانسها را دو بار می گرفتیم و از تهیه کننده می خواستیم نظر بدهد که کدام سکانس بهتر است. اما در درون خودمان با هم وحدت داریم.

 

* دوست داشتیم به جای قاب‌های زیبا به لحن زیبایی در فیلم برسیم

بهمن ارک هم درباره زیبایی‌شناسی فیلم گفت: تصمیم ما از ابتدا این بود که فیلمی بسازیم که شبیه فیلم‌های مستند هم باشد و به همین دلیل به بازیگران چهره هم فکر نکردیم. خیلی دوست نداریم قاب‌های شکیل و زیبا ببندیم و به نقاشی تبدیل شود. بیشتر دوست داریم در لحن به یک زیبایی برسیم. در سینمایی که تنها به سمت قاب‌بندی پیش می‌رود، چیزهای دیگری از دست می‌رود. امیدوارم در این هدف موفق عمل کرده باشیم.

بهمن ارک همچنین در ادامه افزود: برای تصاویر فیلم از نقاشی های استاد سیاه قلم نقاش قرن نهم هجری استفاده کردیم. در نقاشی های او نقش جن ها دیده می‌شود.

 

* به دنبال بازیگری بودیم که ترکی را بدون لهجه صحبت کند

وی در پاسخ به این سوال که چرا سراغ بازیگران مطرح سینما نرفتید، گفت: در ابتدا به سراغ هادی حجازی فر رفتیم اما میخواستیم شخصیت فیلم زبان ترکی را بدون لهجه صحبت کند. همه به دنبال کسی هستند که فارسی را بدون لهجه صحبت کند ما دنبال کسی بودیم که ترکی را بدون لهجه صحبت کند.

بهمن ارک تصریح کرد: جواد قامتی (بازیگر نقش اصلی فیلم) بازیگر تئاتر در آن منطقه است و سایر بازیگران هم از بازیگران تئاتر تبریز هستند.

بهرام ارک اضافه کرد: به بهمن گفتم جواد خوب است و بیا تمرین را شروع کنیم اما بهمن گفت جواد خوب نیست.

 

بهمن در واکنش به این جمله گفت: من مدل دیگری کارکتر اصلی فیلم را می دیدم و به همین علت گفتم.

بهرام ارک گفت: انتخاب بازیگران را تقسیم کردیم و جواد را من انتخاب کردم و دختر فیلم (فاطمه مسعودی فر) را بهمن انتخاب کرد.

جواد قامتی بازیگر نقش اول فیلم در ابتدای صحبت خود گفت: آقای یوسفی‌ نژاد سال قبل فیلم «خانه» را به جشنواره‌های خارجی برده بودند. می‌گفت ما مظلومانه نشسته بودیم، یک خانم روس آمد و از یکی از بازیگران سوپراستار سینمای ما خواستند یک عکس بگیرند. اول فکر کردیم که این بازیگر چقدر شناخته شده که اینجا هم او را شناخته‌اند، اما بعد متوجه شدیم آنها دو نفر هستند که می‌خواهند عکس بگیرند و از بازیگر ما می‌ خواهند که از آنها عکس بگیرد! یکی عصبانی شد و گفت این‌ آقا در کشور ما یک ستاره است.

 

* در منطقه زندگی خودم یک استارم

وی تصریح کرد: حالا من نمی‌ خواهم بگویم در مملکت خودم یک استارم اما در منطقه زندگی خودم حداقل40 نقش روی صحنه بازی کرده‌ام. مانند کارهای آقای بیضایی و ساعدی. اما این اولین کار سینمایی من هم نیست و کارهای قبلی‌ام چون توفیق کسب مجوز نداشته دیده نشدم. خیلی سخت است که آدم کار خودش را ببیند اما امروز از تماشای کار خودم لذت بردم و به آن افتخار کردم.

 

* اگر جایزه اسکار هم بگیرم دیگر با برادارن ارک کار نمیکنم

جواد قامتی با اشاره به سختی های کار با برادران ارک و شنا کردن در دمای زیر صفر، به شوخی گفت: به خدا اگر جایزه اسکار هم بگیرم دیگر با برادران ارک کار نمیکنم.

فاطمه مسعودی فر درخصوص بازی در این فیلم اظهارکرد: این اولین تجربه سینمایی من بود و خیلی خیلی خوشحالم که در این فیلم بازی کردم و اگر بخواهم 10 سال دیگر این روزها را به یاد بیاورم به بازی در این فیلم افتخار خواهم کرد.

 

* داستان فیلم برگرفته از افسانه های محلی است

بهمن ارک با بیان اینکه داستان فیلم را برگرفته از افسانه عشق کَرَم به دختری ارمنی است، افزود: این افسانه ای است در دوران مشروطه و درواقع داستان اصیل است و از افسانه های محلی وام گرفته است.

 

* اعتقادی به کار کردن در ژانرهای مختلف ندارم

وی درخصوص آزمون ژانرهای مختلف در سینما، گفت: خیلی اعتقاد ندارم که باید ژانرهای مختلف را تجربه کرد من معتقدم فضاهایی در سینمای ایران خالی است و باید آن فضاها را پر کنیم. امیدوارم این فضایی که پیدا کرده ایم را گم نکنیم.

 

* 90 درصد بچه های فیلم تبریزی بودند

محمد رضا مصباح تهیه کننده فیلم پوست گفت: این فیلم در تبریز تولید شد و 90 درصد بچه های فیلم تبریزی بودند. فیلم به لطف خدا در سطح استانداردهای جهانی است. استعدادهای زیادی در ایران وجود دارد که باید آنها را کشف و از آنها استفاده کرد.

وی درخصوص تامین مالی فیلم اظهارداشت: نه وام گرفتیم و نه از نهادی پول گرفتیم. این فیلم مستقل ساخته شده و امیدواریم شما رسانه ها از این فیلم حمایت کنید.

بهرام ارک در پاسخ به این سوال که آیا افسانه بودن داستان فیلم را به خاطر اخذ مجوز به فیلم اضافه کردید، گفت: افسانه از اول وجود داشت. فیلمنامه در ابتدا رد شد اما اصلاحاتی کوچکی انجام دادیم و وقتی در جلسه برای مسئولان توضیح دادیم بدون هیچ مخالفتی پذیرفتند و مجوز صادر شد.

 

* وقتی فیلم را دیدم متوجه شدم جای لانگ شات در فیلم خالی است

بهمن ارک در واکنش به این نکته که بهتر بود از نماهای لانگ شات (نماهای باز) استفاده میکردید و جای این نماها در فیلم خالی است، گفت: وقتی فیلم را دیدم متوجه شدم که جای نمای لانگ شات در فیلم خالی است.

وی درخصوص سکانس آخر فیلم که به مساله عزاداری امام حسین اشاره دارد، اظهارکرد: به مساله از منظر مذهبی نگاه نکردیم بلکه از نظر آیینی نگاه کردیم. همین مساله شیر اینکه واقعیت دارد یا نه مساله دیگری است اما در تبریز وقتی مردم می بینند حضرت علی اصغر در آغوش شیر است همه گریه میکنند و خود من هم گریه میکنم. بنابراین بیشتر جنبه آیینی مساله برای ما مهم بود.

بهرام ارک درخصوص علت استفاده از نمادهای حیوانی و حیوانات در فیلم با لحنی طنز گفت: کلا از حیوانات تاثیر میگیریم. معمولا از اتمسفر طبیعت و حتی وقتی انسان در طبیعت و بین دیگر موجودات قرار میگیرد و من به این موقعیت نگاه میکنم بیشتر الهام میگیرم.

 

به گزارش فارس، عاشیق ولی عبدی از پیشکسوتان موسیقی در تبریز هم به همراه ساز خود در این نشست حضور داشت. او به زبان ترکی چند جمله صحبت کرد و چند بیت شعر به زبان ترکی برای حضار خواند.

در پایان جواد قامتی بازیگر نقش اول فیلم پوست گفت: اگر باز هم برادران ارک فیلمی بسازند و از من دعوت کنند، قطعا در آن فیلم ایفای نقش خواهم کرد.

این نشست که توسط فرزاد حسنی اداره شد، یکی از بهترین نشست امسال جشنواره فیلم فجر بود و نه تنها هیچ حاشیه منفی و دعوایی در این یک ساعت به وجود نیامد، بلکه به نشستی بسیار شاد و جذاب تبدیل شد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول